Bedre brød med surdeig.

torsdag 30. desember 2010

Årets siste bakst.

For 6 dager siden satte jeg levain av rosiner, vann og sukker. Det skulle også vært aprikoser og fiken sammen med rosinene. Aprikosene jeg kjøpte var selvfølgelig tilsatt svovel, så jeg droppet de. Droppet også fiken, de var også tilsatt ett eller annet.
Norgesglasset med rosinblandingen ble satt på en varm plass, og etter par dager startet gjæringsprosessen så smått. Etter hvert ble det svært så lystig i glasset, og det luktet alkohol.
Rosinene ble silt av, og vesken ble tilsatt mel. Så fikk glasset stå og gjære igjen. Etter 1 dag boblet det godt i glasset, og blandingen var klar til å brukes.

Dessverre har jeg ingen oppskrift, det hele gikk på "slump".
Neste gang skal jeg veie ingrediensene.


Brødene til venstre er laget av levain og hvetemel, brødene til høyre er laget av hvetesurdeig.






Så gode og sprø skorper som surdeigbrød får, har jeg aldri fått til med brød hevet på vanlig gjær.
Disse brødene er jeg godt fornøyd med, de er saftige, drysser ikke og ikke minst:
de er gode på smak.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar